Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Hvem er vi?

Velkommen til Konkylien! Vi er en integreret daginstitution, der ligger i et flot stort hus tæt på vandet og grønne omgivelser lige ved Kastellet, Langelinie og Classens Have. Vi har plads til 70 børn fordelt på 2 vuggestuegrupper og 3 børnehavegrupper. Vi er derudover Københavns eneste basistilbud til børn med høretab, og vi er normeret til 8 børn, der er inkluderet på alle stuer. 

Vores hus 

Konkylien har ligget i vores smukke område bag Kastellet siden 2003. Hele vores hus afspejler, at vi elsker natur, udeliv og science, og vores stuer har navne som Hvalerne, Sværdfiskene og Muslingerne. Vi har rigtig gode udendørsfaciliteter som store legepladser med gyngesæt, legetårne og rutsjebaner, der både er tilknyttet vuggestuen og børnehaven. 

Vores hus er indrettet med eget badeværelse til hver stue og fokus på at kunne dele os op i mindre grupper. Vi har etableret et motorikrum og et nyt krea-rum, og vi er i gang med en opdatering af vores læringsmiljøer, så vi kan få endnu mere leg og læring ind i hverdagen. 

Vi har stort fokus på udeliv, natur og bæredygtighed, så derfor har vi gjort ekstra meget for at få det ind i hverdagen. Vi har vores egen taglegeplads, hvor vi sammen med børnene dyrker krydderurter, som vi snakker om, passer og smager på i løbet af året. Herudover har vi egen bålplads og små huler, som børnene kan lege og gemme sig i. Vi har insektvenlige planter og gør vores for at sikre biodiversiteten sammen med vores projektansatte biolog.

Vi er ofte på tur i nærområdet, hvor vi benytter Classens Have, Kastellet og Langelinie. Vi har også et samarbejde med vores lokale bibliotek og Kastelskirken, som vi ofte besøger og laver aktiviteter sammen med. Vi tager også på tur længere væk - for eksempel vores årlige bondegårdstur eller en tur i Hareskoven. Vi er ude i alt slags vejr og bruger de muligheder naturen og kulturen giver os. 

Struktur, rød tråd og nysgerrighed på sprog og natur

Vi arbejder meget med forudsigelighed og rammer for børnene og har fokus på, at der er en rød tråd i børnenes dagligdag hos os. En struktureret og planlagt hverdag ser vi som den bedste base for læring og udvikling. Derfor gør vi meget ud af at lave ugeplaner og skemalagte aktiviteter, så både børn og voksne ved, hvad dagen bringer. Det at kunne indgå som en del af en hverdag, der har en fast ramme, og at børnene bliver en del af et fællesskab, der er større end dem selv, mener vi, er med til at uddanne dem til samfundsborgere, der tager ansvar for helheden.

Vi har særligt fokus på sprogstimulering og sprogmiljøer, som både inkluderes i arbejdet med vores basisbørn med høretab og de almene børn. Det kan være, når vi går ud i verden for at "finde en lyd". Vi starter med at se på og tale om en af vores mange plancher med dyreliv, maskiner eller planter hjemme i institutionen. Så vælger vi en lyd, vi gerne vil ud at finde og tager ud i verden for at finde ud af, hvordan det lyder, når solsorten synger, eller gravemaskinen flytter et læs sand. Når vi kommer tilbage til institutionen, taler vi om vores oplevelser, hvordan det så lyder, og hvad vi har lært om den lyd, vi har fundet. Dermed bruger vi i hverdagen muligheden for at skabe den røde tråd fra at have set på en ting eller et fænomen hjemme i institutionen, til vi møder den ude i virkeligheden og kan tale om den, når vi er hjemme igen.